woensdag, februari 06, 2008

SIGN OF THE TIMES?

Ben ik mede schuldig aan het dicht gaan van platenzaak Boudisque per 1 maart? Komt het ook door mij dat na Playland in Delft, Elpee in Leiden, Bullit in Eindhoven en vele andere hoog aangeschreven platenzaken nu ook het muziekinstituut in de Haringpakkersteeg haar deuren voorgoed sluit?

Natuurlijk staat er ook op mijn harde schijf een aardige collectie niet legaal binnengehaalde muziek. Soulseek is mijn vriend. Ik geef het direct toe. Voor mij is downloaden echter hetzelfde als mijn cassettebandjes verzameling van pak hem beet 15 jaar geleden.

Een liefhebber van muziek ben ik al zolang ik mij kan herinneren. Op mijn 7e fan van Plastic Betrand. Toen ik 9 werd wilde ik niets liever dan de debuut elpee van de Stray Cats voor mijn verjaardag. Op mijn 15e ging ik op zaterdag na het ontvangen van mijn krantenwijk loonzakje met de bus van 12 uur naar Concerto om dit door weer en wind verdiende geld om te zetten in tweede hands vinyl. Een concertbezoek is niet compleet zonder het aanschafffen van een plaat en/of t-shirt.

De honger naar muziek was altijd groot. Groter dan mijn knip zich kon veroorloven. Cassettebandjes en de collecties van vrienden boden uitkomst. De collectie "illegaal" opgenomen platen groeide in de loop der jaren uit tot een rij van ongeveer 500. Het cassettebandje heeft plaatsgemaakt voor de hardeschijf en progamma's als Soulseek. Limewire en Torrent.

Platen kopen doe ik nog steeds. Er is namelijk voor een muziekliefhebber niets leukers als het origineel in handen hebben. Sommige platen zijn leuk om te luisteren. Anderen moeten ook in de kast staan. Die moeten vastgepakt kunnen worden. Sommige platen vinden hun plek op je harde schijf zoals ze vroeger hun plek op een cassettebandje vonden. Andere platen moeten in de kast staan.

In Boudisque kwam ook ik alleen niet vaak meer. Niet door het downloaden. In Boudisque kwam ik niet vaak meer, omdat ik er weinig meer te zoeken had. Vinyl verkopen ze al jaren bijna niet meer en ik heb de afgelopen 10 jaar voornamelijk vinyl gekocht. Vinyl, omdat ik een elpee en de hoes nog steeds mooier vind dan een zilver schijfje. Vinyl , omdat ik de afgelopen 10 jaar voornamelijk garagepunk en surf platen heb gekocht en die voor een groot gedeelte nog steeds (en vaak alleen maar) op vinyl worden uitgebracht.

Ik ging de afgelopen jaren voor mijn muziek en platenhonger naar andere platenzaken (Distortion in de Westerstraat bijvoorbeeld) of kocht mijn platen voor inkoopprijs plus btw via een vriend die bij een platendistributeur werkt. Of ik bestelde via het www.

De afgelopen maanden was ik een aantal malen bij Boudisque. Ik kocht een aantal platen, maar het viel me vooral op dat Boudisque Boudisque niet meer was. Ik vond het aanbod mager. Hadden ze er vroeger altijd waar je naar op zoek was en vaak nog eerder dan elders, nu stond een groot gedeelte van de bands waar ik naar op zoek was er niet en werd de helft van de winkel in beslag genomen door dvd's. Waarin ze overigens een nauwelijks te overtreffen diversiteit aan aanbod van hebben. Ook dat gaat verloren.

Een dalende omzet en een stijgende huur. Misschien had Boudisque moeten verhuizen om de neergang tegen te gaan. We zullen het nooit weten. Boudisque gaat per 1 maart dicht. Een instituut wordt net geen veertig. Het blijft jammer, maar zal mijn muziek- en platenhonger niet stillen.

Labels: , , ,

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Tja, het is triest om te lezen dat de ouderwetse cd- en platenzaak uit het straatbeeld verdwijnt. Mijn favoriete muziekwinkel houdt het hoofd vooralsnog boven water dankzij de verkoop van (muziekgerelateerde) kleding en schoeisel en een fikse schare muziekminnende vaste klanten. Ik hoop dat hij het op deze manier nog lang weet uit te houden want shoppen via internet is dan wel goedkoper, ik mis toch het geblader door de bakken en de adviezen van een medeliefhebber.

2:24 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Misschien een leuke tip als je je favo rocker toch wilt bedanken met poen, stuur ze 5 dollar en een lieve brief via http://www.dearrockers.org

3:30 p.m.  
Blogger begt said...

ik kwam de laatste jaren alleen nog bij boudisque voor de immer goed gesorteerde uitverkooptafel. 3 voor 25, 2 voor 17half, dat werk.
ik vind cd's namelijk nog steeds (al vanaf 1985, toen men beloofde later te gaan zakken)een te hoge volprijs hebben. daarentegen snuffel ik nog heeeel veel in alle uitverkopies-bakken die ik tegenkom.

7:09 p.m.  
Blogger robdaswamp said...

tja, de eerste X dat ik bij B. kwam dacht ik in de vinylhemel terecht gekomen te zijn.

7:57 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Het verdwijnen van Boudisque is natuurlijk jammer omdat er een instituut verdwijnt, als zodanig meer nostalgisch gevoed. Persoonlijk was ik geen fan van Boudisque. Ze waren (zijn!) relatief duur en de uitgebreide collectie metaal en nog wat speciaals lag niet echt in mijn straatje.

De laatste tijd kocht ik er vooral films, ze hebben leuk obscuur materiaal liggen.

Mag ik een tip geven? Mijn hofleverancier sinds ik in de grote stad ging wonen: GET records in de Utrechtsestraat, schuin tegenover Concerto. Ook voor vinyl én concertkaartjes.

11:40 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb een paar jaar geleden al afscheid genomen van Boudisque vanwege te duur en te beperkt assortiment.

9:31 a.m.  
Blogger jack of hearts said...

Ik ben zelf medeschuldig aan het verdwijnen want ik download te veel (maar inderdaad het is net als de cassettebandjes vroeger) en als ik koop, koop ik Mp3's bij de internetplatenboer. Ik kan namelijk ook wel zonder de plaat en de hoes.

9:07 p.m.  

Een reactie posten

<< Home