donderdag, november 22, 2007

FROMMEL DOET EEN PLAAT OF EIGENLIJK MEER 1 NUMMER

Why do we sit around and break each other's hearts tonight?
Why do we dance around the issues 'till the morning light?
When we sit and talk and tear each other's lives apart.
You were the one to tell me go...


Met de armen wijd sta ik in de woonkamer. Mijn hoofd in mijn nek. De ogen dicht. Het is 1 uur in de nacht. Ik moet eigenlijk naar bed, maar kan nog niet zonder. Nog 1 keer Saving Us. Dan naar bed. Ik sta met mijn armen wijd in de woonkamer. Mijn hoofd in mijn nek. De ogen dicht. Het is 1 uur in de nacht. Het nummer is afgelopen en ik druk nog een keer op repeat. Straks gaan we wel slapen. Nog 1 keer Saving Us. En dan nog een keer.

But you were the one for me,
And now you're going through the door,
When you take that step I love you baby more and more,
We need to laugh and sing and cry and warm each other's hearts tonight,
Having fun of everything and loving all our mother's...


De laatste twee platen van System of a Down konden mij niet boeien op de manier waarop Toxicity, maar vooral het titelloze debuut dat wel konden. Grijs draaide ik beide platen. Op Mezmerize en Hypnotize werd de invloed van gitarist Daron Malakian groter en groter en nam hij zelfs grote gedeeltes van de zangpartijen voor zijn rekening. Nu wil ik hier geen kwaad woord over Daron zeggen, geweldige gitarist, prachtige manikale blik in zijn ogen, verwoestende riffs, maar ik vind juist een van de krachten van System of a Down de zang van Serj Tankian.

Tearing us,
You're tearing us,
You're breaking us,
You're breaking us,
You're carrying us,
Carrying us,
You're saving us,
You're saving us...


Elect the Dead heet zijn eerste solo plaat. Bij elk afzonderlijk nummer maakt hij een clip. En een flauw grappig promotie filmpje. Is er veel verschil met SoaD? Nee niet echt. Het is een herkenbaar geluid. Wat rustiger. Wat minder gitaar geweld. Een iets lager gemiddeld tempo (soms). Is het een top plaat? Nee niet echt. Gewoon een goed album. Lekkere nummers. Goede teksten. En Saving Us.

You're tearing us,
You're tearing us,
You're breaking us,
You're breaking us,
You're killing us,
Killing us,
You're saving us,
You're saving us...


De clip brengt je ietwat in de war met zijn zwerver. Saving Us is een liefdesliedje. Een (persoonlijke?) tekst over een liefde die verloren gaat. Over het voelen dat de liefde je tussen de vingers door glipt en de pijn die dat doet in je hart en de leugens die je jezelf verteld. Saving Us is vooral een nummer dat mij keer op keer in vervoering brengt en mij doet grijpen naar de volume knop. Harder, harder. Het kan godverdomme niet meer harder. Met mijn armen wijd sta ik in de woonkamer. Mijn hoofd in mijn nek. De ogen dicht. Het is half 2 in de nacht. Ik knik dubbel. Bal mijn vuisten en brul de stembanden uit mijn stort. Ik heb geen controle meer over mezelf. 126 keer achter elkaar kan ik het draaien. Nooit zal dit vervelen. Hij staat voor altijd in mijn lijst.

Forever I lie,
Forever I lie,
Forever,
Forever...

Forever I lie,
Forever I lie,
Forever,
And never and never again...


Saving Us is als bier drinken in de kroeg. Het is al laat. De zon komt straks weer op. Toch nog eentje toe. Eentje nog. En daarna nog een voor onderweg. De barkruk plakt als altijd. Het bed is fijn, maar hier is niet voor niets je tweede huis. Saving Us is als diep in de nacht in je stamkroeg zitten. Je kan niet meer. Eigenlijk wil je naar huis, maar je zit zo lekker. Ondanks dat je vol zit smaakt het bier als altijd en het gesprek dat je morgen weer vergeten bent is nog niet af. Klem tussen de bar en de kruk. De deur en je fiets kilometers ver weg. Morgen? Morgen bestaat niet. Hef je glas, proost en eentje toe. Altijd eentje toe. Saving Us plakt in mijn oren als het bier aan de bar.

You're tearing us,
You're tearing us,
(Forever I lie)
You're breaking us,
You're breaking us,
(Forever I lie)
You're killing us,
Killing us,
(Forever)
You're saving us,
You're saving us...
(And never...)





Serj blijkt ook een nummer gemaakt te hebben met Les Rita Misouko. Les Rita Misouko?????? Bestaan die nog? Ja, dat dacht ik ook al.

Labels: ,

9 Comments:

Blogger begt said...

das grappig. heb net vanavond een zootje nummer van Serj gedownload. morgen luisteren!!

9:35 p.m.  
Blogger Polle said...

Ik vind de alinea over kroeg heel erg goed. Of dat ook geldt voor de nieuwe Serj, weet ik nog niet. Dat ga ik dit weekend uitvinden.

9:45 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Veek had deze cd aanstaan afgelopen zaterdag in Manifesto, briljant! Hebben, hebben, hebben!!!!!

11:14 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Overigens ook een treffende beschrijving van ons beider stamcafe. Tijd bestaat daar niet...

11:18 a.m.  
Blogger jack of hearts said...

Ben Serj nu aan het uitproberen, benieuwd of de vervoering gaat komen

3:11 p.m.  
Blogger FROMMEL said...

@johnny. zoals zojuist telefonisch, komt er aan.
@jack en polle. en?

6:38 p.m.  
Blogger Polle said...

@ Frommel: Ik vond het onaangename teringherrie. Sorry.

8:36 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

onaangename teringherrie /polle

Dat lees ik dan toch als een aanbeveling.

Ik weet niet waar ik Toxicity miste, of waar ik toen zat. In elk geval compleet langs me heengegaan. Mezmerize vond ik goed. Clip en nummer van en met Rita idem dito. Het log ook.

11:40 p.m.  
Blogger Jacobdus said...

lekkere plaat.
Thans voor de tip

12:07 a.m.  

Een reactie posten

<< Home