zondag, oktober 28, 2007

DAYDREAM NATION DE FAVORIETE PLAAT VAN JACOBDUS


Ons pap is op zakenreis.
Nou ja, zo noem ik het maar.
Hij is internationaal chauffeur en zeker een halve week weg.
En nu is de tv voor ons. Dus kijk ik vanavond wat ik wil.

Een bruine kast met Philips kleurenbeeldbuis.
10 jaar geleden modern vanwege de tiptoetsen, inmiddels antiek verklaard.
Een opgewonden standje dringt de huiskamer binnen.
Een woordenstroom houdt niet op. ADHD filling the air.
Een typisch hoofddeksel, Amerikaanse woorden die ik niet ken en in stevige tred door Amsterdam.
Tha City.

VPRO. Onrust. Bram van Splunteren.
Gegarandeerd voor nieuwe en interessante muziek.
En dan deze druktemaker, in de weer over ongelijkheid, van wat ook alweer.
Eigenlijk alles.
Zijn bewijsdrang in het bijzonder.

Een menigte dringt zich op aan het beeld in de bruine kast.
Ik schuif op naar de rand van de beige leren bank en spits mijn oren.
Een kolkende dynamiek van haar, zweet en lichamen.
Ik heb het nooit gezien. Mensen die van een podium springen en opgevangen worden.
Mijn ogen vallen uit zijn kassen, en de oren willen meer.
De zaal is door het dolle heen.
Geïndoctrineerd door een voorganger met een ritmiek van allure en dwang.
“some feel the pain, some hail your name
ducks stay lame, while you're livin'
in the fastlane
LIVIN’ IN A FASTLANE!”

Ik ben ontzet. Wat een band, wat een geluid.
Raps met gitaren. Dit is wat ik wil!
Public Enemy, Beasty Boys en Iron Maiden staan in mijn jaarlijstje, maar dit…
FUCK, wat is dit goed en nog Nederlands ook!!

Op zaterdagmorgen werken van 7 tot 12 in de verdomde eierschuur.
Om 12 uur zwart betaald krijgen.
Mijn Geld in een kleine envelop, maar ruim voldoende om het te besteden.
Vlug naar huis, omkleden en met de bus naar de Den Bosch.
Naar de Elpee.
Ik zoek de LP-versie want een cd speler heb ik nog lang niet.
Wat een HOES!
Ik pak ‘m om nooit meer los te laten.
Zo trots als een aap met 3 lullen, koester ik het plastic zakje.
Ik bekijk de hoes, en nog eens en nog eens en nog eens.
Het duurt nog minimaal anderhalf uur voor ik thuis ben.
Thuis, worden mijn ouders, broertjes en buren deelgenoot van mijn gecontroleerde gekte.
Een losgelagen eenzame dans op een tienerkamer.
“we like to be ourselves - word up to de la soul
and choose for the ultimate def sound
brainstorm ... uds”

Rudeboy, Tres Manos, DJ DNA, Sil en Magic Stick
I said a prayer for my demo, but I thank God and the Devil for yours.

Geschreven door: jacobdus

Urban Dance Squad-Fast Lane
Urban Dance Squad-Prayer For My Demo
Urban Dance Squad-Brainstorm On The U.D.S.

Labels:

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Na vijf inzendingen valt er iets op:

Daydream Nation: 1988
Children of God: 1987
Surfer Rosa: 1988
Rattle & Hum: 1988
Mental Floss for the Globe: 1989

We hangen lekker in de eighties. Zegt dit nu meer over de muzikale ontwikkelingen in het algemeen of de dislist van Frommel in het bijzonder?

Ohja, terechte keuze van Jacobdus. Onnederlands goede band. Met het geweldige bananenlogo ontworpen door Peter te Bos (Claw Boys Claw).

11:28 a.m.  
Blogger FROMMEL said...

onrust. iedere zondag. bandjes ontdekken.

ik herinner mij een huilende rudeboy op de vpro televisie. want uds kreeg niet de credits die ze verdienden ofzo. sportschoolsukkel.

en claw boys claw doet het weer.

nu je het zegt de jaartallen. daar moeten we eens op studeren.

en jacobdus. is dit stuk niet een mooie aanleiding om weer eens te gaan loggen?

11:46 a.m.  
Blogger Polle said...

Mooi stuk Jacobdus. Ik zeg: blaas je log nieuw leven in. Ik wil meer.

1:19 p.m.  
Blogger Jacobdus said...

Dank u, Dank u.

Een log voelde teveel als een verplichting.
blijf op last.fm te vinden.
En blijf u allen volgen.

met vriendelijke groet en nogmaals dank!

5:20 p.m.  
Blogger jack of hearts said...

Geweldige plaat, omdat het een NL band was ging elke criticus lopen roepen dat het "Onnederlands goed" was. Zo krijg je BZN & andere palingrock natuurlijk nooit weg.

10:28 p.m.  
Blogger FROMMEL said...

laten we daar ook bij stellen dat er zonder de UDS geen rage against the machine was geweest. UDS was een soort van sex pistols voor rage.

1:20 a.m.  

Een reactie posten

<< Home