donderdag, februari 05, 2009

KOMENDE ZOMER OP DE KERMIS TE BEWONDEREN

Een maand of twee en een half geleden liet ik aan de linkerkant van mijn bek (voor de kijkers rechts) mijn verstandskiezen trekken. De bovenste was een appeltje eitje. Die was door. Binnen een minuut wrikken en trekken voelde ik hem uit mijn verdoofde kaak schuiven. Een mooi gat achterlatend dat niet eens gehecht hoefde te worden. Slechts spoelen met chloorhexidine.

Verstandkies onder werd een ander verhaal. Een heel ander verhaal. Heeft u tandarts angst? Lees dan maar niet verder. Verstandskies links onder (voor de kijkers rechts) huisde al een jaar of 20 in mijn kaak. Zin om naar buiten te komen en zijn witte bolletje laten zien, daar had hij echter geen zin in. Verstandskies linksonder (voor de kijkers rechts) vond het een veel beter idee om lekker te blijven waar hij was.

Tevreden met zijn plekje in mijn onderkaak besloot hij het er eens goed van te gaan nemen. Waarom blijven staan als je ook lekker kan gaan liggen moet hij gedacht hebben en legde zich op zijn zij. Waarom liggen vlak onder het tandvlees als ik me ook lekker diep en warm kan ingraven moet hij daarna gedacht hebben. Verstandskies besloot zich terug te trekken tot diep in mijn onderkaak. Zeg maar gerust tot ongeveer vlak bij mijn schouder zo diep.

Het werd aldus een hels karwei om meneer te verwijderen. Ruim een uur werd er in mijn opengesperde mond gezaagd en geboord, gewrikt en getrokken. De zeer schone (en dan bedoel ik niet alleen haar gewassen voorkomen, maar haar hele voorkomen) kaakchirurge kreeg het klusje niet geklaard. Zodoende stonden er op het eind twee kaakchirurgen en een assistente in mijn opengesperde mond te wrikken en zagen, te boren en trekken. Zelfs het schrap zetten met een voet tegen mijn schouder haalde niets uit. Verstandskies moest er in stukken uit. In vijf delen wisten ze mijn woest uit zijn slaap gestoorde verstandskies te verwijderen.

Toen ik lijkbleek en trillend op mijn benen weer buiten stond kon de nazorg beginnen. Het helingsproces trad al spoelend in werking. Een gapend gat in mijn kaak waar eerst mijn kies zat.

Twee weken geleden gebeurde er opeens iets raars. Op de plek waar eerst de kies zat en nu het gat voelde mijn tong aan de voorkant een scherp puntje. Een scherp puntje dat de daar op volgende dagen groter en groter werd. Dwars door mijn tandvlees groeit sinds twee weken een stuk kaakbeen. De hele scherpe rand vlakte af, maar het zit er echt. Ik sta aankomende zomer op de kermis in de Freakshow. Kom dat zien! Kom dat zien! Frommel de man met een exoskelet!!!

Oke exoskelet soort van, want hij zit in mijn mond. Maar toch!

Labels: ,

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Zo zeg, jij had een verstandskies met ballen! Wat een hels karwei moet dat geweest zijn, en wat een uitputtingsslag voor jou. En nu komt doodleuk je kaak naar buiten?! Ik dacht dat mijn schroefjes al raar waren (kaakoperatie gehad om mijn onderkaak te verlengen) maar ik geloof dat de menigte toch echt naar jouw circustent zal stromen, hahaha.

Maar even serieus, ben je ermee teruggeweest naar de chirurg? Wel echt doen hè, kan zomaar een echt probleem zijn.

9:09 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Lieve Volmer, maak je geen zorgen. Het is waarschijnlijk een stukje afgebroken kies die nog in je tandvlees zit, ik heb het ook eens gehad, het stukje tand/bot kruipt vanzelf je lijf uit. Je hebt mij ook ooit eens bijgestaan bij een bezoekje aan dr.J.Jitta. Toen kreeg ik pijnstillers waar ik apestoned van werd, haha. Kuz, Linda

1:42 p.m.  
Blogger Polle said...

Heerlijk. Er gaat niets boven een sappig tandartshorrorverhaal.
(en nu ga ik denk ik even liggen)

2:16 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Heerlijk, zo'n verhaal. Doet me aan mijn eigen kaakchirurgbezoekjes denken. Maar mijn verstandskiezen heb ik allemaal nog, ze zijn mooi doorgekomen. Hoop dat je geen pijn meer hebt, want het klinkt erg pijnlijk.

3:10 p.m.  
Blogger jack of hearts said...

Jouw verhalen zijn wel slecht voor mijn maag en funest voor mijn zenuwen.

8:33 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mijn bek begint ineens heel zuur alle kanten op te trekken. Jakkes!

(OT: heb je ook vernomen dat Lux, de zanger van The Cramps, is overleden)

12:04 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik laat mijn horrorverhalen maar achterwege met betrekking tot het trekken van verstandskiezen bij de kaakchirurg. maar dat uitstekend botje is waarschijnlijk een stukje kies dat ze niet weg hebben gehaald. je kunt dus weer terug. sterkte!

1:50 p.m.  

Een reactie posten

<< Home