zondag, juli 29, 2007

FROMMEL ZONDER MUZIEK DAT IS ALS BIER ZONDER ALCOHOL ALS EEN PYROMAAN ZONDER AANSTEKER FROMMELS MUZIKALE OPVOEDING DEEL 1

De liefde voor muziek is mij met de paplepel in gegoten. Mijn vader is een groot Dylan fan die een flinke rij platen had staan en daar veel en vaak uit draaide. Het was de tijd van 2 netten en met heel veel sneeuw een duitse zender bij heldere hemel. Je bracht dus nog niet zoveel tijd voor de buis door, maar las een boek (waar hij ongeveer 3 kilometer van heeft staan) of luisterde muziek. Niet alleen Dylan. Ook jaren 70 hardrock als Deep Purple, Bad Company en weet ik veel hoe het allemaal heette. En zus en ik waren gek op de Kauwgomballenboom van Elly en Rickert. Had ik toen geweten dat dat een stelletje EO kwasten waren dan had ik natuurlijk, al was ik 8 jaar oud, hard geprotesteerd tegen dat nummer.

Soms als we een weekendje bij mijn vader waren kon ik de slaap niet vatten. Ik lag dan al een paar uur in bed, maar durfde niet te gaan slapen. Dan draaide mijn vader een 5lp live box van Tangerine Dream. Dood enge muziek vond ik dat. Mijn vader draaide en genoot in de woonkamer en ik lag te bibberen in mijn bed. Spoken verschenen op de muren. Buiten liep een moordenaar die het op mij gemunt had. Morgen dan zou de oorlog uitbreken. De bom werd gedropt en ik beleefde mijn laatste nacht. Zou mijn vader de kaarsen wel uit doen of zou ik omkomen in een vuurzee. Dood enge muziek.

Later heb ik het wel eens terug gehoord. Ik pastte op het huis tijdens mijn vaders vakantie afwezigheid. Ik struinde wat door zijn platencollectie en kwam de box van Tangerine Dream tegen. Ik dacht terug aan hoe eng ik dat als klein jongetje vond. Ik maakte de box open legde 1 van de platen op de pick-up en raakte zwaar teleurgesteld. Niks niet eng. Niets geen moord en brand en nucleaire inferno's. Saaie vervelende synthesizermuziek was het. Mannen met lange haren en baarden met koelkastgrote jaren 70 synthesizers. Kijkt u mee:

ps.U begrijpt dat dit stuk zwaar overdreven is en mijn angstige momenten in bed mijn dichterlijke vrijheid zijn. Mijn vader zou mij dit nooit aandoen. Daar is het een veels te lieve man voor.

Labels:

2 Comments:

Blogger begt said...

wij hadden een zwaar verscheurde familie, althans waarhet de muziek betrof.
Broertje Frank en ik haalden de mosterd bij de broers die de Velvet Underground en de Doors draaien, we zetten ons af tegen de broers die inderdaad in Tangerine Dream, Kitaro en mike oldfield zaten en we hielden enigszins gelijke tred met de broer die alles met Zappa, Yes en (de vroege) Genesis deed.
Kortom: de meestgedraaide plaat thuis was Jesus Christ Superstar, maar ik mocht toch zeker al jong genieten van "VU", "Loaded" en "The soft parade"...

5:53 p.m.  
Blogger FROMMEL said...

@begt. ik vind Yes nou niet echt dat je zegt joepie. en ik zal nooit toegeven dat ik 2 vroege Genesis platen in de bakken heb staan.

7:52 p.m.  

Een reactie posten

<< Home