dinsdag, februari 19, 2008

FROMMEL EN DE 7 HOOFDZONDEN ZONDE 2: LUIHEID

Zie mij liggen op de bank. Liggen, want wie heeft er verzonnen dat een bank is om op te zitten? Zitten is slechts een deelfunctie van een bank. De hoofdreden van haar bestaan is haar ligfunctie. Haar functie als bed, maar geen bed zijn.

Nu heb ik makkelijk lullen. Mijn bank is namelijk huge. Mijn bank is zo groot, dat is bijna een bed. Buiten proportioneel groot in dat kleine woninkje van mij. En om die grootte is ze nu juist gekozen, want ik hou van mijn bank als bed zonder bed te zijn.

Een uitgebreide test onderging mijn bank in de winkel (de Ikea ja) voor ik haar aanschafte. Je moet namelijk wel weten wat je voor die berg centen in huis haalt. Het hoe zit ze was in een minuut gebeurd. Best was het vlot gevonden antwoord. Toen kwam deel twee, het zeer uitgebreide gedeelte van de hoe is de bank test. De hoe ligt de bank test. Zeker een half uur ben ik bezig geweest om in de winkel alle mogelijke ligvormen op de bank uit te proberen.

Verkocht!

Zitten doe ik zelden op mijn bank. Op mijn bank breng ik mijn bestaan liggend door. Op mijn bank weiger ik nog meer naar bed te gaan dan ik normaal al doe. Vechtend tegen de slaap blijf ik eigenwijs liggen. Minstens een maal in de week word ik ergens midden in de nacht wakker. Op de bank. Mijn slaap in overwinningsroes, omdat het gevecht met mijn niet van de bank af willen is gewonnen.

Op mijn bank ben ik Robinson Crusoe en heb ik geen Vrijdag nodig.

Op mijn eiland kan ik vrijdagavond thuiskomen en haar zondagavond slechts tijdelijk verlaten hebben voor wat boodschappen, een plas of poep of een broodnodig nieuw biertje. Op mijn eiland bestaat de wereld niet. Op mijn eiland zijn geen plichten en geen moeten. Op mijn eiland is zelfs geen willen. Op mijn eiland is (op seks hebben na) slechts een ding vol overtuiging te doen en dat is je volledig overgeven aan de luiheid. Ongebreidelde, niets doen, hang, lig, slaap, niets, nada, noppes luiheid. Mijn eiland maakt eigenlijk al het andere in mijn huis volledig overbodig.

Behalve mijn laptop, koelkast (om de biertjes te koelen), muziek installatie plus collectie, Puch en kat Trifonius dan. Zonder dat alles kan ik ook niet.

En niet zonder jou schat.

Labels:

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

From, dit is geen hoofdzonde die je beschrijft, dit is de hemel. Slechts het engeltje dat het biertje brengt, ontbreekt.

11:50 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik mis het dekentje, lekker lui onder het dekentje op de bank. Hele zondagen besteed ik op deze manier.

10:30 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ode aan de bank! Zoals Sem het al zegt, jij beschrijft geen zonde maar iets heerlijks. :D

Zo bezien begrijp ik eigenlijk niet meer waarom ik aan tafel zit op dit moment. Lang leve de bank! Hier staat ook zo'n enorm exemplaar, maar ik denk dat jij hem meer recht doet dan ik. Luiheid... nu voel ik me lui omdat ik de bank verwaarloos. Jij maakt mijn leven ingewikkeld! ;)

(Even zeuren: "Buiten proportioneel groot in dat kleine woningtje van mij. En om die grote is ze nu juist gekozen" -> woninkje en grootte.)

1:41 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

@sem en wenz. mijn interpretatie op de hoofdzonde luiheid natuurlijk. het is niet zozeer dat ik een zonde beschrijf, maar mijn hoofd er op los laat. bij de hoofdzonde luiheid moet ik denken aan de dagen en nachten die ik nietsend op mijn eiland doorbreng.

@wenz. ik denk dat je gelijk hebt. mevrouw de eindredacteur (nummer 2 hoor). bij spelling zat ik altijd te kletsen vroeger. ook type en herlees ik sneller dan mijn schaduw. ik zal het aanpassen.

1:58 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

En doe je dan ook aan luie sex?
Mmm..
Misschien moet je dus ook iets luier typen en herlezen?

4:50 p.m.  
Blogger Michael Minneboo said...

Mijn laatste bank was een waardeloos erfstuk waar je niet lekker op kon zitten, en liggen ging ook niet. Na een tijdje de bank uit elkaar getrokken en bij het grofvuil gezet. Ik zoek nog naar een goede vervanging. Jij hebt in ieder geval de ideale bank gevonden. Was hilarisch geweest om je in de winkel te zien terwijl je je potentiele nieuwe aanschaf aan het testen was.

10:18 a.m.  
Blogger jack of hearts said...

Ik denk dat de hemel er ongeveer zo uit ziet, alleen komen ze daar het bier en de afhaalchinees ook nog brengen.

10:52 a.m.  

Een reactie posten

<< Home