zondag, juli 15, 2007

KLOMPENGOLF KUN JE DAT OOK ERGENS IN COMPETITIEVERBAND DOEN

Vriend Begt en zijn lief A. gaan komende vrijdag een gezamelijk huwelijk aan. Dat moest gevierd worden met een vrijgezellendag zoals de etiketten voorschrijven. Maar etiketten zijn er ook om je niet aan te houden. Bij voorkeur zelfs. Dus was dit niet een de mannen nemen Begt op sleeptouw dag. Welnee het was gewoon vrienden en hun lief nemen Begt en zijn aanstaande op sleeptouw. Wie het had verzonnen weet ik niet, maar we gingen dus klompgolfen. Klompgolfen. Het blijkt nog suffer te zijn dan dat het klinkt.

Ik had hele visioenen gehad en mij op alles voorbereid. De lieslaarzen waren uit de kast gehaald. Een bos touw, een pikhouweel en een survivalpakket eten zaten in de tas. Weiland na weiland zouden wij moeten doorwaden. Tot onze ellebogen in de door de regen van de afgelopen weken in blubbervelden verworden weilandenprut. Links naast onze rechterslaap zouden we uiteindelijk een schoon stukje huid overhouden. Elkaar ondersteunend zouden we sloten moeten trotseren op weg naar onze boerengolfbal die wij over honderden meters de weilanden over gejaagd hadden. Hier en daar zou een hulproep klinken van een van de golfers die in een onbewaakt ogenblik diep in de blubber vast gezogen zou zijn. Ik zag mijzelf al als redder in nood mijn stok met klomp aanreiken om zo het hulpeloze slachtoffer uit de grond terug te halen.

Niets van dit alles. Klompgolfen is nog suffer dan het klinkt. Het was een weiland van een paar vierkante meters. Het waren 9 "holes" van amper lengte. Niets geen blubber en sloten. Een keurig gemaaid grasveld met hier en daar een gat. Maar wat maakt het uit wat je aan het doen bent als je in goed gezelschap bent. En goed gezelschap was het. We zijn een mooi clubje mensen bij elkaar. Er werd gelachen en gedronken. Er werd gepraat en gedold. Een voorhoofdholte ontsteking hield mij bijna thuis, maar ik ging toch zelfs mee eten en taaide pas na elven en een surinaamse zaligheid af. Een kop vol ontsteking was verworden tot een kop vol gevoel. Tot diep in de nacht heb ik thuis nog zitten nagenieten met een berg fijne muziek erbij.

Mocht gisteren een voorbode zijn voor het getrouwd zijn van Begt en zijn lief A. dan gaat dat een goed huwelijk worden. Het was gezellig. We hebben gelachen. Ik rij jullie met liefde naar het trouwaltaar vrijdag.

Labels:

1 Comments:

Blogger begt said...

jee man, wat mooi geschreven. Het gevoel spat er van af!!
Ik hoop net als jij dat dit inderdaad slechts het begin van een erg leuke week was!!!
ik gun je van harte mijn lief voorop vrijdag!!

4:30 p.m.  

Een reactie posten

<< Home