woensdag, juni 20, 2007

SCHOOLMELK GATVERDAMME

Schoolmelk. De lagere school. Gatverdamme. Het was altijd net niet koud genoeg meer. En het was van die langer houdbare melk. Surrogaat melk vind ik dat. Toch was ik ook lid van de schoolmelk. Het waren de jaren voor het huidige kroketten in de schoolkantine. Wij kregen van huis nog een zakje of trommeltje met door mams met liefde gesmeerde bammetjes mee. Al herinner ik mijzelf een brakend Frommeltje op het schoolplein, omdat de bam met kaas waar ik enthousiast mijn tanden in zette een bam met nagelkaas bleek te zijn.

Schoolmelk was gezond!!! Dus ik kreeg ook elke dag een pakkie. Met altijd een slecht stripverhaaltje van een paar plaatjes over 1 of ander konijn er op. Ik krijg een rare smaak in mijn mond als ik denk aan schoolmelk. Ik word altijd een beetje misselijk. Dat zit zo. In klas 6 (ik ben van voor het groep zoveel tijdperk) zat ik naast een al niet helemaal fris ogend meisjes persoon. Dat was tot daar aan toe, maar ze had een nogal smerige gewoonte. Ze was ook lid van de schoolmelk. Wat me er aan doet denken dat er ook kinderen waren die geen schoolmelk kregen en moesten toe kijken hoe 90% van de klas een pakkie melk verorberde. Nu dronk de hele klas gewoon het pakkie leeg en lachte daarna niet om het slechte stripje. Zij niet. Nadat al slurpend de laatste druppel uit het katonnetje gevacuumd was kniptte ze het open om het aan de binnenkant geplakte houdbaremelkrook op te likken. De melk die net zijn weg naar mijn maag aan het vinden was probeerde dag na dag weer omhoog te komen.

Ook rook de melk niet echt lekker. Een raar apart luchie. Helemaal als er iemand naast je zat die het pakkie openknipte. Ik moest daar net in de trein aan denken. Ik zat onder de trap in de trein in een hokkie met 3 computernerds. Ik begreep geen woord van alle vaktermen die ze bezigden. Ik rook wel een nogal aparte lucht. Die lucht kwam mijn neus in via de porien van de nerd naast mij. Het was een nogal onaangename geur. Vlak voordat we station Hoorn inreden wist ik het. De nerd rook naar opengeknipte schoolmelk pakjes. Gatverdamme.

Labels:

3 Comments:

Blogger Polle said...

Ik had alleen maar schoolmelk op de kleuterschool. Daar werd ie op de verwarming gezet om een beetje warm te worden. Gatver.
Toen ik vijftien jaar later zelf voor de klas stond had ik altijd medelijden met de kinderen die een schoolmelkabonnement hadden. Ondanks dat konijn op het pakje (dat je dat nog weet).

9:39 p.m.  
Blogger carolien said...

het leek mijn moeder verstandig als ik iedere dag op school de genoemde schoolmelk nuttigde. gezond, was het motto (of die melk nou zo gezond is...)

ik mocht ook niet naar buiten als ik mijn melk niet opdronk. zo heb ik heel vaak hele pauzes binnen gezeten. huilend om het mooie weer buiten en dat ik die "vieze smerige melk" echt niet most. melk was volgens de leraar echter nooit smerig...
ze dronken het zelf ook niet.

wat een trauma haal je in 1 stukkie naar boven!

1:06 p.m.  
Blogger FROMMEL said...

@polle. dank je nu gruwel ik nog meer. warme schoolmelk. brrrrrr.
@carolien. you're welcome...

7:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home