dinsdag, mei 15, 2007

DE ALBUM TOP 1000 ALLERTIJDEN IS GEEN ALBUM TOP 1000 ALLERTIJDEN

Op de radio al 1,5 week de album top 1000 allertijden. 1000 albums en dan van elk 1 a 2 tracks. Wat ten eerste op valt is dat juist als het album dat aan de beurt is een ietsje harder is dan de rest (bijvoorbeeld Metallica of Nirvana) dat er dan maar 1 liedjke gedraaid wordt.
Maar daar wilde ik mijn punt niet van maken. Ik wilde mijn punter van maken dat de album top 1000 allertijden geen album top 1000 allertijden is. En wel om het volgende. Bij het doorlopen van de lijst van 1000 platen valt het mij op dat er (ruw geschat) zo'n 300 greatest hits, dan wel live albums, tussen staan. Greatest hits en live albums zijn geen albums. Dat zijn dry humping the cash cow producten. Dat zijn geld uit de consument zijn/haar zak kloppen gedrochten. Een herkauwing van eerdere plaatjes van het betreffende combo met slechts 1 reden van bestaan en dat is geld maken. Zelfs al zijn er maar 3 hitjes geweest dan worden de platen volgepropt met nietszeggende opvullertjes. Live albums zijn nog erger. Nog meer een herkauwing van al geweest succes dat bovendien altijd de beleving van echt bij een concert zijn mist. Herhalingsoefeningen. Meer is het niet. Zo heb ik een nummer van UB40 al 3x voorbij horen komen. De elpee versie, een greatest hits plaat vermelding en een live uitvoering. Verzamel elpees en live elpees zijn geen producten van de creativiteit van de artiest. Het zijn moneymakers voor de platen maatschappijen. Gaarne niet meer verkiesbaar voor een album top 1000.

Wil ik tevens de mesnen die hebben gestemd nog duidelijk maken dat Coldplay niet op nummer 4 thuis hoort. Hooguit op plaats nummer 999, maar toch eigenlijk ver buiten de duizend. Dus niet meer doen de volgende keer. Ja?

Labels:

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat een geluk dat ik nooit naar de radio luister.

5:22 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Toch zijn er interessante live-albums waarin de betreffende band ander materiaal covert dan bijvoorbeeld op de studio-albums. Eigenzinnige interpretaties van de hits van anderen; dat vind ik wel een meerwaarde. Of zo'n album als Nirvana unplugged, waarin de songs toch heel anders klinken.

8:56 p.m.  

Een reactie posten

<< Home