dinsdag, februari 15, 2005

HET MOOISTE WOORD VAN NEDERLAND

Een tijdje terug was er een soort van mooiste woord van de nederlandse taal verkiezing in de volkskrant. Ik weet niet meer wat de uitslag was maar het was zo'n fantasieloos woord als liefde of moeder of zoiets. In duitsland was het tenminste habseligkeiten. Je kan veel van die duitsers zeggen. Dat ze de schuld hebben aan allebei de wereldoorlogen (wat betreft de eerste toch echt een kwestie van princip(e) was), dat ze nogal snauwen, dat ze in rare pakkies rondlopen tijdens de bierfesten en dat ze absoluut geen humor hebben, maar ze kiezen wel hebbedingetjes als fav. woord. Ik weet het opeens weer wij kwamen met liefde. Zucht. De engelsen kozen, hoe kan het ook anders, mother. Maar goed. Blah die blah. Ik stuurde 2 kanshebbers in die ergens in de marge zijn gesneuveld. Verneukeratief en schorriemorrie. Prachtige woorden. Vandaag in de trein las ik een woord dat ik eigenlijk nog veel mooier vind. Ik las Het Bedrog van (de man die ik zo nu en dan best mis) Boudewijn Buch. En daar opeens op pagina 61 van de 3e druk 6 regels van onder daar stond het. Het woord dat ik eigenlijk alleen via vriend Begt kende. En nu zomaar opeens stond het daar in een boek dat ik al een jaar of 12 heb. Kutzwager. Ik vind het het mooiste woord van de nederlandse taal. Kutzwager.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat dacht je van zinloosgeweld??
PS Dit is geen "penisnijd"
Groet Martin de Grijze

8:48 p.m.  
Blogger begt said...

dank frommelman! De mooie uitwassen van onze taal dienen altijd en eeuwig een push te krijgen, laat deze blog het begin zijn van vele!
Enneh: voor zover ik bereken zijn wíj geen kutzwagers , toch??

9:02 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat dacht je van kutfamilie, daar heb ik last van. Da's veel erger dan 1 kutzwager.

8:10 p.m.  
Blogger FROMMEL said...

een kutzwager is toch echt heel iets anders als een vervelende zwager paul.

10:33 p.m.  

Een reactie posten

<< Home