vrijdag, november 14, 2008

45 RPM

Opeens zie ik het staan. Ik heb de 10inch net uit de hoes gehaald om hem maar weer eens op de draaitafel te leggen. De weet ik veel hoeveel honderdste keer de afgelopen twee jaar. 45 rpm. Twee cijfers, drie letters. Slechts twee cijfers en drie letters. Het stelt niets voor, maar Widowmaker van de Butthole Surfers zal nooit meer het zelfde zijn. Hoe vijf nietige dingetjes een plaat voor altijd kunnen verknallen.

33 rpm. Daar draaide ik Widowmaker altijd op. Ik kocht haar op 06-11-1989 bij Boudisque. Vlak voor ik een hoorcollege had. Het was de tweede 10inch die ik in mijn bezit kreeg en de andere diende op 33 rpm afgespeeld te worden. In mijn simpele zeventien jarige hersens moest Widowmaker dus ook op 33 rpm gedraaid worden. Een blik op het label was niet nodig. Een 10inch blieft men op 33 rpm te draaien. Punt!

Heb ik het dan nooit gehoord? Is het me nooit opgevallen dat de muziek te traag klonk? Dat het niet helemaal in orde was met het aantal toeren per minuut waarmee de Butthole Surfers door de speakers klonken? Ja vast wel. Vast wel? Ik weet het misschien wel zeker, maar het waren wel de Butthole Surfers. Die deden wel meer rare dingen. Ik had Locast Abortion Technician op vinyl en Hairway to Steven (geweldige titel!) op een cassettebandje staan. Heeft u die wel eens gehoord dan weet u dat de dingen bij de Surfers wel vaker niet zijn zoals ze in het "gewone" leven plegen te zijn.

45 rpm.

Opeens zie ik het staan. Opeens kom ik er achter dat ik deze 10inch twee jaar lang op het verkeerde toerental heb afgespeeld. Om mijn fout te herstellen zet ik de toerentalknop op 45 rpm. Ik had het nooit moeten doen. Ik had Widowmaker gewoon de rest van mijn leven op 33 rpm moeten draaien. Door de knop om te zetten heb ik deze plaat voor de rest van mijn leven verneukt.

Widowmaker op 45 rpm blijkt een rukplaat te zijn. Ik vind er geen reet aan. Het slepende is er helemaal uit door het verhogen van het aantal toeren per minuut. Na een teleurstellend half uurtje zet ik de toerentalknop weer terug naar 33 rpm en plant de naald weer voor in de groef, maar het kwaad is al geschied. Ik hoor Widowmaker zoals ik de plaat ken. Het toerental dat mij van de plaat liet houden, maar achter in mijn hoofd roept een schel stemmetje zachtjes, maar niet minder irritant, door de muziek heen. "Dit is niet het juiste toerental Frommel. Je moet hem op 45 rpm zetten."

Het is 2008. Widowmaker staat al 17 jaar in de kast. De zwarte plak vinyl zal nooit meer uit de hoes komen. Widowmaker is voor altijd verpest. Had ik maar nooit op het label gekeken.


Ook te lezen op Eeuwig Weekend. Check die site!!!

Labels: , , , , ,

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ha, een fatale fout dus, die poging het goed te doen. Vreemd idee, dat je die plaat twee jaar lang te langzaam gedraaid hebt. Nooit met andere mensen erbij die er iets van zeiden blijkbaar? Zonde dat de magie er nu uit is. Al is het wel een leuk verhaal natuurlijk, die twaalf puntjes meer en een illusie minder. :) En toch, jammer dat het ding nu een leven van stof beschoren is. :(

9:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Haha, wat een geestig verhaal. Twee jaar lang! Ja, sorry hoor, begrijp dat het voor jou minder leuk is...maar toch ;-).

11:14 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

*Grijns* Perceptie is een raar ding. Als je eenmaal weet hoe iets in elkaar hoort te zitten, kun je er bijna niet meer op een andere manier tegenaan kijken. Soms is dat jammer..

10:13 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hairway to steven een pracht plaat en ja ik draai hem ook op het zogenaamde verkeerde toerental.
Ik zou zeggen 1 halen 2 maal draaien.




ps,Bij deze predik ik u anarchy in the platenkast. anarchy in the platenkast.

9:47 a.m.  
Blogger jack of hearts said...

Daar moet nog eens een top 100 van komen, platen die op het verkeerde toerental beter zijn dan op het goede toerental.

4:28 p.m.  
Blogger lubacov said...

herkenbaar. jammer dat-ie nu voor je verpest is, misschien heeft het tijd nodig? ik heb er ook een aantal, maar die blijf ik op het "verkeerde" toerental draaien. ik test het vaak zelfs in de platenwinkel uit als ik plaatjes luister - hoe klinkt-ie beter?

11:04 p.m.  
Blogger clismo said...

Hehe!
Ik heb een 10" van Motorpsycho waarbij de ene kant op 45 en de andere kant op 33 toeren moet. Tenminste dat denk ik. Op het label staat (gelukkig ;-)) geen gebruiksaanwijzing.

4:18 p.m.  

Een reactie posten

<< Home