zondag, april 23, 2006

HET IS ZONDAGMIDDAG DE GRIEP IS GEZAKT BOOGERD WINT NET NIET EN IK MIS ZEN GUERRILLA IS DAT DE LENTE OF HEEFT U DAT OOK?


Het was ergens in het laatste stukje van de jaren 90. Ik ging naar de melkweg. Naar een concert van Man Or Astroman? Ik denk dat het de 5e keer was dat ik ze ging zien. Op de poster stond de een of andere Zen Guerrilla als voorprogamma. Nooit van gehoord. Zal wel dacht ik. Ik sta het wel uit bij de bar terwijl ik wacht op de Man Or Astroman? De DJ stoptte. De lichten gingen uit. Er kwam een man van een metertje of 3.5 lang het podium op met een bos haar waar Slash stinkend jaloers op zou zijn. Er staptte ook een gitarist het podium op die een beetje weggelopen uit een foute, saaie, slappe (hard)rock band leek. De boom van een vent (hij was zeker 4.1 meter lang) rommelde eerst wat aan een apparaatje dat een galmmachine bleek te zijn toen hij ons welkom heette. Althans ik gok dat hij ons welkom heette. Er was door de verschrikkelijke bak galm die over zijn stem heen gezet was (door hem zelf dus) niets meer uit zijn woorden op te maken. De Man Or Astroman waren als vanouds nogal van de heel erg goed die avond, maar ik had het weken lang nog maar over 1 ding. Zen Guerilla. Wat een wereldband. Ruim een half uur/3 kwartier was ik getrakteerd op dampende van blues en AC/DC doordrenkte swamprock (ik weet dus nog steeds niet hoe het geluid van Zen Guerilla te omschrijven) die je ledematen uit je kleren deed wapperen. De zanger stuwde het galm gehalte per nummer met een factor 6 op en kniktte zijn 5.6 meter lengte dubbel voorwaarts en achterwaarts. Vol ongeloof keek ik toe hoe daarbij zijn lichaam van 7.8 meter hoogte niet doormidden knakte. De gitarist bleek helemaal niet fout en saai en slap (hard)rock te zijn maar joeg de ene na de andere betoverende riff door ons oren bijgestaan door een retestrak ritme gedeelte van de band. Zen Guerrilla. Zen Guerrilla. Ik was verkocht. Natuurlijk kocht ik na afloop een t-shirt. En een elpee (Trance States In Tongues) die weken lang niet van mijn platenspeler af te krijgen was. Al zeker een jaar of 4, of 3,5 dat kan ook, heb ik niets meer van ze vernomen. Wat is er toch gebeurd met de mannen van Zen Guerrilla ? Wie kan mij wat vertellen? Nieuw projecten? Met zijn alleen aan de psychedelica ten onder gegaan? Upducted door some alien liveform.? Getrouwd en onder de plak en niet meer mogen spelen? Zen Guerrilla. Ik mis ze en draai ondertussen maar hun platen. Ik heb hier nog een snaredrumvel van ze liggen. Kijken wat dat waard is op E-bay. Nee, tuurlijk niet. Dat is een relikwie. Die gaat niet weg

Zen Guerrilla-Staring Into Midnite
Zen Guerrilla-Evening Sun
Zen Guerrilla-Barbed Wire

4 Comments:

Blogger Maurice said...

hi Frommel. Ze bestaan nog. Ze treden zelfs nog op:
http://www.zenguerrilla.com/tourDates/
Zelfs in Nederland.
Haal tourdates weg en je zit op hun homepage.

Groetjes,

9:30 a.m.  
Blogger FROMMEL said...

kikkie. dat dacht ik de eerste keer dat ik daar kwam ook. maar dat zijn tourdates uit 2002. ik heb ze toen 2x gezien.

8:53 p.m.  
Blogger carolien said...

From.
Ik mis ze ook.
Dat shirt is zo'n shirt dat ik nooit aan heb (ivm het niet passen bij mijn totaal truttige kledingstijl ivm werk haha) maar hij ligt altijd bovenaan mijn stapel shirts.

ik heb ze ontdekt op lowlands. hoe bizar is dat? de beste band op dat festival. de rest kan ik niet meer herinneren (ok, op green hornet na). wat te gek. en waar zijn ze gebleven. zucht.

12:58 p.m.  
Blogger Tony Slug said...

Carl (bassist) heeft een nieuwe band, Cheetah Speed, en hij zit ook in the Freeks met gasten van BAby Woodrose enz.

8:55 a.m.  

Een reactie posten

<< Home