vrijdag, september 17, 2004

15 JAAR BARHANGEN


17 was ik. Ik was net gaan studeren en via een studiegenote belandde ik in Hoorn. Er was een punkfestivalletje in de Troll. Om een uurtje of 16:00 kwam ik met de trein Hoorn binnen. We zouden eerst wat gaan drinken in een cafe waar ik al een hoop over gehoord had in de voorgaande 2 weken. Swaf. Dat zou de tent zijn. Ik denk dat ik om een uurtje of 16:15 aan de bar zat. Om 16:20 dacht ik, dit is wat ik zocht. Dit is de sfeer die ik zoek. Ik woonde toendertijd nog in Almere en was daar de enige punk die zich ook wel eens op straat of in het cafe begaf. Dit had als gevolg dat ik bijna elk weekend wel een klap voor mijn kanis krijg van de een of andere niet zo ruim denkende Almeerse knuppel. In Swaf was het allemaal anders. Links een punk, rechts een post-grunger. Daar een drunk en daarnaast weer een ander. Fijne muziek en aardige mensen. De andere dag zat ik er weer. Het weekend daarna was ik weer in Hoorn/Swaf te vinden. Bijna elk weekend begaf ik mij met de trein weg uit Almere. Op naar Swaf. Vandaag op de dag af kom ik er 15 jaar. 15 mooie jaren waren het. Swaf en Troll en de mensen die ik er leerde kennen deden mij naar Hoorn verhuizen. 15 mooie jaren. 5 6 van die jaren stond ik er ook achter de bar. Een aantal jaren behoorde ik tot het meubilair. Ik zat er vaker wel dan niet. Vele festivals en concerten en uitstapjes naar Terschelling en weet ik veel wat allemaal niet meer maakte ik met Swaf en de Swaffers mee. Een uniek cafe. Een unieke sfeer. Iedereen die er wel eens is geweest of er voor het eerst komt snapt wat ik bedoel. Wegverhuisden komen elk jaar wel een keertje weer langs. Heimwee naar het Swaf gevoel doet hen op geregelde basis naar Hoorn terugkeren. Bezoekjes aan ouders zijn verkapte Swafreisjes. 15 jaar Swaf. Al kom ik de laatste tijd wat minder vaak, ik zal er de komende 15 jaar blijven komen. Het is dat Swaf niet meer op vrijdagmiddag open is. Anders had ik er nu alweer een paar uur aan de bar gezeten. En dat is dus precies wat ik vanavond ga doen.

Weet u wat? Kom eens gezellig mee.

1 Comments:

Blogger begt said...

tjeess, frommel, wat een mooi verhaal. Ennik voel me nog een beetje aangesproken ook. Eigenlijk moet je dit stukkie doorlinken naar Jurian, dit verdient een plekkie op de swaf-site!!

9:03 a.m.  

Een reactie posten

<< Home