maandag, oktober 03, 2005

WAAROM NU TOCH ZO LANG VAN STOF 30 SECONDEN IS MEER DAN GENOEG


Ooit in den beginne duurde een liedje gewoon een minuutje of 2,5. Coupletje, refreintje, coupletje, refreintje, breakje, refreintje. Dat was het wel zo'n beetje. Toen kwamen de late jaren 60 en jaren 70 en besloten muzikanten opeens dat muziek moeilijk, maar vooral lang moest worden. Zo werden we opeens opgescheept met nummers van 5 a 6 minuten en toen de jaren 70 kwamen moesten nummers soms zelf meer dan 10 minuten lang zijn. Aangekleed met overloos en totaal overbodig gesoleer. Neem nu de live versie van In A Gada Da Vida van Iron Butterfly. Dat duurt een hele elpee kant en bestaat voornamelijk door de geconsumeerde lsd uit een slaapverwekkende 4 slagen per minuut tijdverspilling. Of het afgrijselijke combo Yes. Lange nummers wat een onzin. Vertel het in een minuutje of 3 dat is meer dan genoeg. Al deze interressant doenerij was gelukkig wel 1 van de redenen van het ontstaan van punk. Muziek werd weer terug gebracht tot de niet meer dan nodige 2,5 a 3 minuten. Sommige bands vonden dit echter nog niet genoeg of juist te veel. Zo ontstond er een shitload of nummers die de 30 seconden niet overschreden. In '99 bracht het poppunklabel Fat Wreck Chords al bovenstaande ceedee uit met de veelzeggende titel Short Music For Short People. 101 nummers die de 30 seconden grens nergens overschrijden. Best een geinige ceedee, maar de makke van Fat Wreck is dat het allemaal een beetje als NOFX klinkt. Gisteren vond ik op mijn strooptocht naar muzieksites disassemblyline.org. En wat ziet mijn oog. Een hele log over onder de 30 seconden nummers. Woeha!!! Alles razendsnel binnen getrokken en nu stuiter ik al 2 dagen van de hak op de tak door de kamer. Wees niet bang. Heus niet alleen maar punk. Er staat zelfs Black Sabbath en Pink Floyd tussen. En natuurlijk het nummer dat alle onder de 30 seconden nummers definieerd. I Like Short Songs van de Dead Kennedy's. Wat ik alleen nog mis is het nummer This Is Fun van de formatie Jesus Couldn't Drum. Een briljantje van 1,5 seconden dat ik eind jaren 80 opnam van de VPRO radio. Stond nummer 1 in een top tien van short songs. Er mist trouwens wel meer in de MP3 lijst die ik u hier aanraad. The descendents met Wienerschnitzel of I Like Food bijvoorbeeld. Mocht u daar een link naar weten dan hoor ik het graag.

Weet u wat doen we nog wat briljantjes:

Violent Femmes-Old Mother Reagan
No Means No-No fgcnuik

Ach kom download ze zelf ff . Maar laat mij wel weten als er nog een paar under 30sec.briljantjes gemist worden.

10 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Niet helemaal het goede genre, en ook niet een echte plaat, maar Nee's niks van de Raggende Manne is het kortste nummer wat ik heb.

8:29 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

The descendents met Wienerschnitzel...
Die ken ik nog wel...gaat ie zo?..

"Can i have your order, sir"
"WIENERSCHNITZEL WIENERSCHNITZEL
WIENERSCHNITZEL WIENERSCHNITZEL
WIENERSCHNITZEL WIENERSCHNITZEL
WIENERSCHNITZEL WIENERSCHNITZEL"

END

10:35 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

FRommel,

Neil Young :
Cripple creek Ferry
op het Album After the Goldrush

Ook heel kort : 1:34 minuut

Groetjes John

7:52 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dat noemen we nog eens muzikale vluggertjes. Kort maar krachtig, geen gezeik, rammen met die hap.

9:27 a.m.  
Blogger begt said...

the residents maakten in de jaren 80 een elpee met de veelzeggende titel "the Commercial Album", ik heppum. Hij ziet er heeeel grappig uit want het zijn 40 nummertjes van precies 1 minuut!
Is één grote groevenbende die lp...

9:41 a.m.  
Blogger begt said...

toevallig stonden harry en ik er vrijdag over te teuten, met jeroen de afspraak gemaakt dat nummers niet langer dan tien minuten mochten duren. Helaas dus geen Get Ready van Rare Earth (21 minuut nog wat!).
Bat out of hell van gehaktbrood mocht wel, dies 9 min 48...

9:43 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hier de tekst van Wienerschnitzel:

"Welcome to Der Wienerschnitzel, may I take your order please?"
"Yeah, I want...TWO LARGE COKES! TWO LARGE FRIES! CHILI CHEESE DOG! LARGE DR PEPPER! SUPER DELUXE WITH CHEESE AND TOMATO!"
"Would you like Bill sperm with that?"
"NO!!!"

10:57 a.m.  
Blogger carolien said...

zijn er echt bands die liedjes maken langer dan 1,5 minuut?

(kijkt verbaasd)

2:16 p.m.  
Blogger FROMMEL said...

N9ielsch. u bent mij voor. wilde hem juist gaan neerzetten voor cerito.

6:48 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Tsja, het is wel punkachtig, maar ook heel kort: "Not So Long Song" van De Heideroosjes. Is overigens het enige nummer dat ik ken van die band. Geen idee of 't representatief is. Misschien maken ze nog wel meer korte dingen.

9:28 a.m.  

Een reactie posten

<< Home